Spara bränsle, miljö och liv

Lite förenklat innebär Ecodriving att man kör i ett lugnt och jämnt tempo, med få accelerationer och inbromsningar. För att följa detta är det viktigt att hålla hastighetsgränserna, köra med avstånd till framförvarande fordon och planera sin körning så att den löper smidigt.

Jag har själv en bil som enligt specifikationerna ska ha en snittförbrukning på 0,57 l/mil, men jag kör den på ca 0,45 under sommarhalvåret och 0,5 under vintern. Min verkliga förbrukning ligger alltså ungefär 1 dl/mil, eller hela 17 %, under den specificerade för bilen. Tänk om nästan alla körde Ecodriving; vilka vinster för både samhället och den enskilda.

Ecodriving har nu lärts ut under ganska många år på körskolor och på arbetsplatser. Jag har själv gått en kurs i arbetet för nästan 10 år sedan. Ute i trafiken syns tyvärr inte mycket av det.

I stället kör majoriteten ute på vägarna för fort, och hastigheten är en av de faktorer som påverkar förbrukningen mest, speciellt i högre farter när luftmotståndet snabbt ökar med ökad hastighet.

Många kör också med alldeles för liten marginal till bilen framför, vilket leder till att man hela tiden får ligga och bromsa, accelerera, bromsa, accelerera, vilket ger ökad förbrukning och dessutom är trafikfarligt. Ett tydligt tecken på en person som är en dålig bilförare är att den använder bromsarna mycket. Håll avstånd och använd motorbromsning i stället.

Om man planerar sin körning så att man försöker hålla bilen i rullning vid korsningar, cirkulationsplatser med mera, så tar man sig fram både bränslesnålare och säkrare. I god tid innan man t.ex. kommer fram till en cirkulationsplats, spanar man av vilka andra trafikanter som finns på plats, och så försöker man anpassa sin hastighet efter dem så att man kan smita in i en lucka utan att behöva stanna. Att göra så är både bränslesparande och trafiksäkert. Det gör också att trafiken flyter smidigare och snabbare, och minskar risken för köbildning. I stället kör många aggressivt i liknande situationer: man kör i hög fart mot cirkulationen, tittar i sista stund efter hinder mot att köra, och måste då ofta tvärnita och stanna helt, för att sedan accelerera igen. Ett beteende som är både bränsleslösande och farligt. Det är framför allt vanligt att de som kör så här missar oskyddade trafikanter. De ger sig nästan ingen tid till att planera sin körning, och då tittar de bara efter fordon som kan vara ett direkt hot mot dem själva, men missar fotgängare och cyklister.

6 Oct 2015